sestdiena, 2010. gada 20. novembris

Ekoloģijas diena Ikšķiles vidusskolā

Citāti no 10.klases domrakstiem


           


           


            Ikšķiles vidusskolas 10. klases skolēniem 5. novembrī bija lieliska iespēja iepazīties ar jauniešu grupu un viņu izstrādāto projektu par tēmu „Ekoloģija”. Projekta prezentācija sākās ar nelielu teorētisko daļu par to, kas tad īsti ir „zaļais dzīvesveids”. Pēc skolēnu domām, tas ir dzīvesveids, kad cilvēki aktīvi šķiro atkritumus, vairāk pārvietojas ar kājām, divriteni vai citu dabai draudzīgu transportlīdzekli, tomēr, ja brauc ar automašīnu, tad izmanto biodegvielu, un sadzīvē cenšas izmantot materiālus, kuri sadalās. Sniegtās atbildes bija ļoti precīzas, tādēļ secinu, ka lielākoties skolēni zina, kas ir „zaļais dzīvesveids”. Plašāk tika stāstīts par to, ka cilvēku vajadzības nedrīkst pārsniegt zemes ekosistēmas kapacitāti. Lai attēlotu, cik liela platība nepieciešama, lai apmierinātu mūsu vajadzības, tiek veidota „ekoloģiskā pēda”. Pasaulē uz katru iedzīvotāju paradzēti 1,78 ha, tomēr jau tagad ekoloģiskās pēdas nospiedums pasaulē ir 2,2 ha, kas deg kā sarkans brīdinājuma signāls cilvēcei. Uzzinājām, ka 1953. g. 58 pasaules prestižāko Zinātņu Akadēmiju 1600 zinātnieki parakstīja „Brīdinājumu cilvēcei”, kurā bija teikts: “...nav šaubu, ka cilvēces kā populācijas neierobežota palielināšanās un resursu patēriņa pieaugums rada nopietnus draudus Zemes ekosistēmai. Palielinās “siltumnīcas efektu” izraisošo gāzu emisija, sarūk ozona slānis, līst skābie lieti, tiek izcirsti meži, intensīvas apsaimniekošanas rezultātā noplicinās auglīgais zemes virsslānis, piesārņojumu rezultātā samazinās dzeramā ūdens krājumi, sarūk fosilo izejvielu krājumi. Tas viss norāda, ka cilvēce tuvojas robežai, kuru pārkāpjot tās tālāka eksistence nebūs iespējama.” 


            Pēc problēmu apskatīšanas tika piedāvāti arī risinājumi un iespējas, kā mēs varam ietekmēt un palīdzēt Zemei un tādējādi arī sev pašiem. Piemēram, vērst uzmanību uz pārtiku, kuru lietojam ikdienā (samazināt gaļas patēriņus, vai atteikties no tās pavisam), veidot mūsdienīgākus, ekoloģiskākus mājokļus (koka vai pasīvās mājas), rūpīgi izvēlēties transportu (labāk divriteni, nekā automašīnu), jo tieši transports un tā ražošanas procesi sastāda 50% no CO2 izmešiem apkārtējā vidē.


            Spēlē Mobility komandu starpā radās asas diskusijas, jo katrs vēlējās pastāvēt par savu taisnību, tomēr tas pierāda skolēnu spēju spriest loģiski, sekojot līdzi darba gaitai, kā arī spēju izteikt un pamatot savu viedokli. Tikai domājot un apsverot neskaitāmas iespējas, rodas produktīvs darbs un tā rezultāts.


 


Alise Sika


 


          Mūsu uzdevums bija spēlēt spēli Mobility. Šīs spēles laikā komandas savā starpā sacentās par to, kurai komandai ideju līmenī izdosies pārvietoties uz dažādām vietām pēc iespējas draudzīgāk, proti, ar transportlīdzekļiem, kuriem ir pēc iespējas mazāks CO2 izmešu daudzums. Piemēram, katru dienu uz darbu doties ar velosipēdu, nevis automašīnu. Doties komandējumā uz Sanktpēterburgu ar vilcienu, nevis lidmašīnu, jo tai ir daudz lielāks CO2 izmešu daudzums, nekā vilcienam. Mūsu komandai izdevās uzrādīt vislabāko rezultātu, un iegūt 139 kg CO2 izmešu gadā.


Kā vēl vienu interesantu faktu varu minēt „pasīvās mājas” ideju. Šīs mājas struktūra ir tāda, ka tajā nav nekādu apkures sistēmu. Pasīvās mājas ir tik labi nosiltinātas, ka pat ziemā nav nepieciešams lietot jebkāda veida apkuri, jo apkures sistēmas, kurās pielietots degšanas process, nav videi draudzīgas. Šīs pasīvās mājas parasti tiek veidotas no dabīgiem koku dēļiem, tādejādi māja ir spējīga „elpot”. Pagaidām Latvijā ir tikai viena šāda veida māja.


            Man ļoti patika šī ekoloģijas diena. Vairāk šādas atraktīvas un interesantas neformālās izglītības dienas. Ļoti vēlētos skolā ik pa laikam, piemēram, Āzijas dienu, kurā tiktu stāstīts par Āzijas valstīm, iedzīvotājiem, to kultūru. Tāpat arī par citām pasaules daļām.


 


Jānis Ozoliņš


 


            Mums arī stāstīja par nākotnes mājām- pasīvajām mājām. Tas man šķita interesanti, jo šādām mājām nav apkures sistēmas. Cilvēks to silda pats ar savu ķermeni - tās ir ļoti labi nosiltinātas. Es nekad agrāk par tādām nebiju dzirdējis.


            Ir iespējams izmantot arī vēja un saules enerģiju mājas apsildīšanai, elektroenerģijas ražošanai. Tas ir ļoti labs veids, kā iegūt enerģiju , nedarot pāri mūsu planētai.


            Manuprāt, vajadzētu šādām lietām vairāk pievērst tieši jauniešu uzmanību, jo tā ir valsts un visas pasaules nākotne. Daudz ko lietderīgu esmu uzzinājis par ekoloģiskām problēmām un to risinājumiem. Gribētu arī turpmāk šādus pasākumus, jo tajos vienmēr var uzzināt ko jaunu, lietderīgu.


 


Devids Vasiļjevs


 


            Piedaloties ekoloģijas dienā, daudz domāju par to, kā pasaule pārvērtīsies, ja to nesaudzēsim. Tāpēc pēc šīs dienas pastāstīju vecākiem, ka vajadzētu sākt šķirot atkritumus un izmantot dažādas lietas vairākkārt,  protams, ja tas ir iespējams.


            Diena uz beigām kļuva nogurdinoša, tomēr es to atcerēšos. Man kopumā patika ekoloģijas diena. Vēlos, lai šādas dienas būtu vairāk un lai šajā projektā piedalītos visas skolas skolēni, kā arī būtu daudz aktivitāšu, piemēram, talku rīkošana un atkritumu vākšana.


Edgars Reimanis

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru